Inspiratie

OEFENING: Probleem oplossen

Er zijn drie oplossingen voor ieder probleem: accepteer het, verander het of laat het gaan. Als je het niet kan accepteren, verander het dan. Kun je het niet veranderen? Laat het dan gaan.

OEFENING: Compassie

Vergroot je compassie en daarmee de compassie in de wereld. Overal waar mensen samenkomen kun je deze oefening doen. In winkels, parken, vliegveld, supermarkt, etc. Richt je aandacht onopgemerkt vanaf enige afstand op een vreemde in de menigte. En terwijl je deze persoon observeert volg de je de volgende 5 stappen: Lees verder

ARTIKEL: chronische spanning in je spieren? De relatie met emotionele en psychische problemen

Wilhelm Reich*) concludeerde tijdens zijn onderzoek dat mensen met chronische spanning in de spieren (in feite in het bindweefsel) dat daar altijd onderliggende emotionele en psychische problemen zijn. Reich werd daardoor een van de pioniers van de neuropsychologie en de mindbody geneeskunde. Lees verder

MEDITATIE: centreren

Zit even helemaal stil. Haal je aandacht terug uit de buitenwereld. Richt je aandacht op een plaats die volgens jou je centrum is. Dit staaltje van verbeeldingskracht brengt je in het heden. En voert je een eindje van het lawaai en de spanningen van de alledaagse wereld vandaan. Neem hier de tijd voor om dit helemaal te ervaren terwijl je zachtjes naar dit gebied ademt. Lees verder

OEFENING: 10 leefregels om het juiste voor jezelf te doen

  1. Als het fout voelt, doe het niet
  2. Zeg precies wat je bedoelt
  3. Wees geen people pleaser
  4. Vertrouw je intuitie
  5. Spreek nooit slecht over jezelf
  6. Wees niet bang om nee te zeggen
  7. Wees niet bang om ja te zeggen
  8. Wees lief voor jezelf
  9. Laat gaan waar je geen controle over hebt
  10. Blijf uit de buurt van drama en negativiteit

BLOG: wat voegt het toe?

Overal om ons heen zien en horen we mensen te pas en te onpas hun mening geven. Het lijkt haast gewoon te zijn om over alles je oordeel te vellen. Facebook staat vol met reacties die vaak vanuit een soort primaire behoefte worden uitgebraakt. Gaat het nog over de inhoud of wil iemand zich alleen maar laten horen? Als een soort gevecht? ‘Jij kunt dat dan wel vinden, maar daar ben ik het niet mee eens en als ik maar heel hard roep, dan overstem ik jou en kan niemand jou meer horen.’ Ik krijg haast de neiging om er in mijn blog ‘lekker pûh!’ achteraan te zeggen. Lees verder

STILTEMOMENTJE

Misschien is het je weleens opgevallen dat gedachten, gevoelens of pijn zomaar in je op komen. Verzet hiertegen maakt het alleen maar sterker. Als je er met je ademhaling naar toe gaat, kun je er doorheen ademen. Precies in het centrum ervan. Ervaar de stilte die eronder ligt.   Meditatie is dieper kijken in jezelf.

ARTIKEL: gemoedsrust in body and mind

Meestal denkt men dat er veel mentale inspanning of discipline nodig is om gemoedsrust te vinden. 'Kon ik maar eens ophouden met denken', 'Kon ik me maar ontspannen', 'Kon ik die gedachten maar uit mijn hoofd bannen'. Maar er is een manier die veel minder inspanning vergt. En als een natuurlijkere manier aanvoelt.  De snelste manier om de geest positief te beïnvloeden is namelijk om met het lichaam te beginnen. Lees verder

MEDITATIE: LICHT

Ga rustig zitten met een kaars voor je. Kijk een tijdje in de vlam. Doe dan je ogen dicht en kijk of je het licht kunt waarnemen tussen je wenkbrauwen. Neem dit tijd om het licht daar te 'zien', te voelen. Als het beeld duidelijk is, laat het dan naar je hart gaan. Laat het daar branden. Totdat je hart helemaal verlicht wordt door haar stralen. Lees verder

STILTEMOMENTJE

Misschien ken je die momenten wel, je loopt of fietst op straat en opeens word je je bewust van een vleugje wind, de geur van een ver haardvuurtje, een licht spatje regen. Als een zachte streling komt het zomaar heel dichtbij. Voelt het haast intiem. Meditatie is intimiteit met het leven. Met jezelf en alles wat is, zonder tussenkomst van iets anders.

BLOG: zeg eens nee

Nee leren zeggen vinden veel mensen moeilijk. Daarom zeggen we vaak JA. Tegen dingen die we eigenlijk niet willen. Nee zeggen betekent je grenzen aangeven. Maar hoe doe je dat op een respectvolle manier naar de ander toe? En hoe hou je er zelf ook een fijn gevoel aan over? Lees verder